Als je in de winkel bewust kiest voor dierproefvrije producten, heb je vast weleens een logo of keurmerk op de verpakking zien staan. Die kleine icoontjes lijken duidelijk: ze laten zien of een merk dierproefvrij is, vegan, of allebei. Maar wist je dat er ook talloze neppe logo’s in omloop zijn? En dat merken daar vaak gewoon mee wegkomen, omdat zulke symbolen juridisch gezien onder het verpakkingsontwerp vallen en niet als officieel keurmerk worden beoordeeld?
Neppe logo’s/keurmerken
In de meeste landen (ook in de EU) is “cruelty free” geen juridisch vastgelegde claim. Merken mogen het dus gebruiken zonder bewijs te hoeven leveren — zolang het niet misleidend genoeg is om door de autoriteiten aangepakt te worden. Veel merken ontwerpen hun eigen konijntje of label met woorden als “not tested on animals” of “cruelty free”. Omdat die logo’s niet geregistreerd zijn als officieel keurmerk (zoals Leaping Bunny of Vegan Society), worden ze niet gecontroleerd door een onafhankelijke instantie.
Bovendien kunnen merken claimen dierproefvrij te zijn in Europa, maar toch dierproeven laten uitvoeren voor andere markten.

Betrouwbare logo’s
In principe zijn er in totaal 4 officiële logo’s die betrouwbaar zijn. De één net iets strenger dan de ander. Ik vertel je hieronder kort over elk logo en waar het voor staat:
- Leaping Bunny (Cruelty Free International)
Dit keurmerk verzekert dat het hele merk en zijn leveranciers wereldwijd dierproefvrij zijn. Leaping Bunny werkt met audits, controles of inspecties door een onafhankelijke partij. Leaping bunny wordt daarom ook wel als het strengste internationale keurmerk voor dierproefvrij gezien.

- Vegan Society (Vegan Trademark)
Dit keurmerk garandeert dat een product volledig vrij is van dierlijke ingrediënten én niet op dieren is getest. Het geldt per product (niet per merk) en is wereldwijd een van de meest erkende vegan-logo’s.

- PETA – Beauty Without Bunnies
Dit logo betekent dat het merk verklaart geen dierproeven te doen of te laten uitvoeren, ook niet via leveranciers. De controle is gebaseerd op zelfrapportage, dus minder streng dan Leaping Bunny, maar nog steeds betrouwbaar als basisrichtlijn.

- CCF (Choose Cruelty Free)
Een Australisch keurmerk dat bevestigt dat het hele merk en al zijn leveranciers dierproefvrij zijn. CCF voert strenge controles en verificaties uit, vergelijkbaar met de standaarden van Leaping Bunny.

Wel dierproefvrij maar geen logo
Het komt ook vaak genoeg voor dat een merk wel dierproefvrij is maar geen logo draagt. Dat kan gebeuren vanwege verschillende redenen, bijvoorbeeld:
- omdat de certificering geld en tijd kost (er zijn jaarlijkse kosten en audits);
- omdat ze hun eigen “cruelty free”-claim liever zelf communiceren;
- omdat ze vooral in één regio verkopen en de officiële certificering niet nodig vinden.
Hopelijk maakt deze uitleg het dierproefvrij winkelen iets makkelijker! Bij twijfel kun je ook altijd de dierproefvrije lijst raadplegen, hier op mijn website. Klik op één van de categorieën in het menu en zoek dan naar jouw favoriete merken.