Ken je ze? De dierproefvrije logo’s (vaak konijntjes) die je op de achterkant van een product ziet staan? Hoewel er veel verschillende soorten en varianten te vinden zijn online en op verpakkingen, zijn er maar drie logo’s die écht officieel en dus betrouwbaar zijn.
Bij dierproefvrijnl spreek ik me wel vaker uit over het niet meteen vertrouwen van een bedrijf op het gebied van dierproeven. Ook als we kijken naar logo’s is het belangrijk om goed op te letten en nep van echt te kunnen onderscheiden. Een merk kan namelijk een illustratie van een konijntje op hun verpakking zetten, maar op het moment dat dit een onofficieel logo is, hoeft dit helaas niks te zeggen. Tegelijkertijd hoeft dit ook niet gelijk te betekenen dat ze wél op dieren testen, maar het is in zo’n situatie zeker belangrijk om extra goed op te letten. Er zijn in principe drie 'officiële' logo’s die geverifieerd zijn door een dierproefvrije organisatie, zie hieronder welke dit zijn.
- Leaping Bunny
Leaping Bunny is een keurmerk en certificeringsprogramma dat is gericht op het bevorderen van dierenwelzijn in de cosmetica- en schoonheidsindustrie. Het wordt beheerd door de Coalition for Consumer Information on Cosmetics (CCIC), een samenwerkingsverband van verschillende dierenrechtenorganisaties. Het logo wordt internationaal gebruikt en ziet er als volgt uit:
2. PETA
PETA staat voor People for the Ethical Treatment of Animals, wat vertaald kan worden als "Mensen voor de Ethische Behandeling van Dieren." Het is een van de meest bekende en invloedrijke dierenrechtenorganisaties ter wereld. PETA is opgericht in 1980 en heeft als missie om dierenmishandeling in alle vormen te bestrijden en te voorkomen. PETA pleit voor het beëindigen van dierproeven in wetenschappelijk onderzoek en de ontwikkeling van producten. Ze promoten alternatieve methoden voor het testen van producten die geen dierenleed veroorzaken. PETA is te herkennen aan onderstaand logo:
3. CCF Rabbit (Choose Cruelty Free)
“Choose Cruelty Free" (CCF) is een Australische organisatie die zich inzet voor dierenrechten en specifiek gericht is op het bevorderen van dierproefvrije producten. CCF is een non-profitorganisatie die als doel heeft consumenten bewust te maken van dierproefvrije keuzes en bedrijven aan te moedigen om geen dierproeven uit te voeren voor hun producten. Choose Cruelty Free is vergelijkbaar met andere organisaties zoals PETA en Leaping Bunny, maar het is met name gericht op de Australische markt en consumenten. Het helpt Australische consumenten en bedrijven om bewuste keuzes te maken die in overeenstemming zijn met dierenwelzijn. Je herkent ze aan onderstaand logo:
Voor verdere informatie verwijs ik graag door naar crueltyfreekitty.com, zij zet in onderstaande afbeelding alles nog even op een rijtje!